Kesän päätösreissun kohteeksi valittiin jälleen Karibian meri ja Venezuelan rannikolla sijaitseva Isla Margarita -saari. Reissun buukkasimme Finnmatkoilta ja kyseessä oli kahdeksan päivän All inclusive-paketti.

Menomatka

Hki-Vantaalta lähdimme kohti Frankfurtia, jossa muutaman tunnin odottelun jälkeen ahtauduimme Condor Airlinesin sillipurkkiin. En ollut ikinä kuullutkaan mistään Condorista, enkä jatkossa halua kuullakaan. Kyseessä saksalainen halpalentoyhtiö ja edullisuus todella näkyi kaikesta. Kone oli vanha ja rähjäinen ja ruoka kelpasi lähinnä sikalaan, jos sinnekään.

Noh, loma edessä niin en jaksanut sen enempää ressailla epämukavasta kulkuneuvosta. Pääsimme kuitenkin Atlantin yli ja ennen Margaritaa teimme vielä välilaskun Tobagossa. Illalla pääsimme lopulta perille hotelliin ja matkan uuvuttamana painuimme lähes samantien unten maille.

Hesperia Isla de Margarita

Seuraavana aamuna oli vaimollani tyypilliseen tapaan kiire altaalle varaamaan paikkoja. Majapaikkamme oli Hesperia Isla de Margarita, kohtalaisen tasokas ja iso hotelli. Alue on iso ja hotellilla on oman rantakaistaleen lisäksi oma 18-reikäinen golf-kenttä. Itse en tuosta kolopallosta niin välitä, mutta hotellia voin suositella kaikille Suomen omille tigerwoodseille. Hotellissa on iso aula baareineen ja allasalueita on kaksi. Toinen allas ei tosin ollut käytössä, tai itse asiassa siellä taisi olla jotain ilta-häppeninkiä.
Hotelli kukkulalta kuvattuna. Taustalla golf-kenttä ja rantaa.

Altaalla järjestettiin joka päivä jotain aktiviteetteja ja allasbaari oli oikein toimiva kompleksi. Baarimikot panivat parastaan ja pakkohan siinä oli ryhtyä vakioasiakkaaksi. Oluen lisäksi välillä maistui maukas Coco Loco -drinkki tai raikas Lemon Daigiri ja mikäs siinä kun kaikki oli ilmaista..:)

Huoneet olivat tarpeeksi tilavia, eikä kerroksia tarvinnut ravata, koska hotellissa on vain kolme kerrosta. Ikkunastamme avautui näkymä suoraan allasalueelle ja merelle ja ilmastointikin näytti toimivan moitteettomasti. Rannalla emme juurikaan käyneet muuta kuin valokuvaamassa hulluja pelikaaneja, jotka tekivät huimia syöksyjä veteen saaliin toivossa. Lisäksi auringonlasku oli erittäin näyttävän näköinen.
Huoneemme ikkunasta avautui mukava näkymä allasalueelle.

Auringonlasku.

Deep sea fishing

Innokkaana kalamiehenä oli varannut kalastusreissun jo etukäteen netin kautta. Keniassa kävin myös kalastelemassa ja silloin saaliina oli n. 5kg tonnikala. Tällä kertaa oli tavoitteena isompi saalis ja mukavastihan se reissu loppuen lopuksi meni.

Soitin kalastuksesta vastaavalle yhteyshenkilölle ja hän järjesti meille autokyydin saaren itärannikolle, josta hyppäsimme veneeseen ja lähdimme merelle. Porukkaan kuului vaimoni lisäksi veneen kippari ja apumies, joten tilaa riitti mukavasti. Suuntamme kohdistui kirkkaista vesistä tunnetun Los Frailes -saarien kupeeseen, jossa laskimme vieheet veteen ja odottelimme innolla. Kauaa ei tarvinnut toimettomana istuskella kun ensimmäinen ehdokas jo veteli siimaa sinne sun tänne. Muistaakseni tuo möllikkä pääsi irti, mutta sen jälkeen siiman päässä oli tuon tuostakin voimakkaita vastustajia, joista suurin osa päätyi veneeseen asti. Isoin kesyttämäni saalis oli n. 12 kg Kuningas makrilli, jota sain suostutella ylösnousemukseen ehkä n. 15 minuuttia. Lajien kirjo ei päätä huimannut, sillä kaikki saamamme kalat olivat Kuningas makrilleja ja niitä kertyi veneen pohjalle lopulta 12 kpl. Suurin osa fisuista oli n. 3-4 kiloisia.
12 kg Kuningas-Makrilli

Päivän saaliita.

Itse kalastus taisi olla pääasiassa meikäläiselle suunnattu reissu, mutta urhea vaimoni pysyi miehensä rinnalla, vaikka aallot keinuttivatkin venettä pahanolon partaalle. Kävimme välissä snorklailemassa suojaisessa poukamassa ja haukkasimme välipalaa. Taukoa viettäessämme, tuli paikalle toinen vene jossa näytti olevan harppuunakalastajia ja yksi ukoista esitteli ylpeänä saamaansa 25 kiloista Barracudaa. Tuon jälkeen emme enää menneet veteen polskimaan..:)
Rapalan punavalkoinen Magnum oli päivän ottiviehe.

Off roadia

Jottei loma kulunut pelkästään altaalla makoiluun, varasimme Landcruiser safarin yhtenä päivänä. Liuta maastureita tuli hakemaan meitä hotellilta ja lähdimme kurvailemaan saaren länsipuolta kohti, josta suurin osa on autiomaan peitossa. Matkalla ajelimme todella "offaria", sillä kuski komensi kulkupelin varsin mallikkaasti tien vieressä olevien jyrkkien pientareiden yli yms. En kuuna päivänä olisi uskonut auton pystyvän kiipeämään tuollasia kumpareita, mutta niin vain mentiin yli eikä Toyota ollut moksiskaan.
Toyota Landcruiser 4x4.

Retken ensimmäinen pysähdys oli kuivuneen metsän luona, jossa teimme pienen kävelyretken ja bongilimme lintuja. Tulipa vastaan muutama pieni käärme ja liskokin. Metsästä huristelimme kauniille rannalle, jossa söimme lounaan ja tutustuimme pieneen apinaan sekä pariin papukaijaan.
Kaksi pientä apinaa.

Autio hiekkaranta.

Rannalta läksimme taas offaria pitkin venesatamaan, josta lähdimme veneillä kohti sademetsää. Metsä kasvaa tavallaan vedessä ja sen keskellä pääsee ajelemaan "vesikatuja" pitkin. Ikäänkuin Venetsiassa, mutta vain metsän keskellä. Metsässä näimme mm. meritähtiä ja pelikaaneja.
Vesiteitä pitkin viidakkoon.

Retken lopuksi nousimme Margaritan korkeimmalle kukkulalle, josta näki hyvin saaren pääkaupungin Porlamarin yms. Tutustuimme retkellä myös mukavaan tanskalaiseen pariskuntaan (Daniel & Bianca), jonka kanssa tulimme hyvin juttuun koko loppumatkan.
Porlamar kuvattuna vuorelta.

Paluumatka...vai oliko sittenkään..?

Viimeisenä päivänä tuntui jälleen ikävältä lähteä takaisin kohti arkea. Hyvästelimme tanskalaiset ja pitkän odottelun jälkeen pääsimme vihdoin autoon, joka vei meidät Porlamarin lentokentälle.

Kentällä odottelu jatkui ja jatkui, kunnes vihdoin luulimme lähdön koittavan. Lähdön sijaan virkailijat ilmoittivat että kone on myöhässä. Hienoa! Eikö Condorin koneissa ole radiota, josta voisi aikaisemmin ilmoittaa mahdollisesta myöhästymisestä?

Noin tunnin lisäodottelun jälkeen tuli ilmoitus, että kone on hajonnut Tobagossa eikä pääse lähtemään sieltä. Paikalliset mekaanikot eivät osanneet korjata konetta ja niinpä korjaaja piti lennättää Saksasta Tobagoon asti! No mitäs nyt sitten?!

Pienen ryysäämisen ja utelun jälkeen saimme infoa, että meidät majoitetaan vielä yhdeksi yöksi hotelliin, joka onneksi sattui olemaan sama, jossa olimme majailleet. Matkustajille jaettiin rannekkeet, joilla sai ilmaiset syötävät ja juotavat, mutta alkoholijuomat eivät kuuluneet pakettiin. Fiksuna miehenä olin vielä säilyttänyt vanhan ranneekkeni, jolla sitten sain haettua itselleni "hermodrinksuja" hotellin baarista. Sen verran säälitti yksi kiroileva suomalainen mies, että kävin hakemassa myös hänelle yhden rommikolan. Kovasti kiitteli, mutta ei ilmeisesti kehdannut enempää pyytää.

Seuraavana aamuna emme olleet vieläkään saaneet mitään infoa tulevasta, joten suuntasimme altaalle makoilemaan. Jossain vaiheessa Daniel ja Bianca saapuivat myös ja ihmetys oli suuri kun emme olleetkaan häipyneet. Mikäs siinä ollessa ja viettämässä ylimääräistä lomapäivää ja vielä kun toistaiseksi ei ollut kiire töihinkään viikonlopun takia.
Vakiopaikkamme altaalla.

Jossain vaiheessa iltapäivällä tuli viestiä että kuljetus lentokentälle lähtee klo 23 illalla! No siinä sitten väsyneenä raahauduttiin autoon ja lähdettiin toistamiseen kohti lentokenttää. Väkisinkin tuli toivottua, että jotain esteitä ilmaantuisi taas eikä tarttisi lähteä, mutta kylmän viileästi meidät pakattiin koneeseen ja matka kotiin alkoi.

Yhteenveto

Jos tavoittelee rentouttavaa löhölomaa, niin tässä on se paikka. Iso hotelli aurinkoisella Karibianmeren saarella, jossa rahaa ei tarvitse laskeskella. Ruoka- ja juomapuoli toimivat ja tilaa on.

Jos viikon makaaminen kuulostaa tylsältä, voi hotellista buukata retkiä tai lähteä vaikka Porlamariin ostoksille. Huimapäät voivat jopa mennä pienkoneella ihastelemaan Angel Fallsin vesiputousta. Uskaliaimmat voivat käydä myös Caracasissa mantereen puolella, mutta tietääkseni sitä ei turvallisuussyistä suositella.

Itse vietimme oikein mukavan löhöloman, joka kuitenkin tarjosi hienoja kokemuksia. All inclusive jakaa mielipiteitä, mutta omasta mielestäni se on hyvä juttu ja helpottaa elämää kummasti. Finnmatkoista pitää vielä mainita sen verran, että lähes aina tuntuu joku asia olevan vialla heidän järjestämillään reissuilla. Palvelukaan ei ole kovin reipasta, joten itse en ainakaan ensimmäiseksi marssi heidän tiskille matkoja varatessani.

Plussat ja miinukset

+ Lähes varma aurinko ja lämpö
+ Eksoottinen saari
+ Nähtävää riittää jos jaksaa tehdä retkiä
+ Syöminen ja juominen helppoa

- Aito Venezuela jää helposti näkemättä
- Samat ravintolat ja ruokavalikoima (jos ei lähde ulos hotellista)