Varsinainen matkailubuumimme alkoi keväällä 2005 kun teimme huikean parin viikon reissun Keniaan. Olympian kautta hommattu reissu sisälsi pari päivää Nairobissa, 6 päivää safarilla ja 6 päivää Mombasassa. Tätä ennen olimme reissanneet yhdessä lähinnä Eurooppaa tehden viikon tai parin lomamatkoja rantakohteisiin tai viikonlopun kestäviä kaupunkilomia. Toki vuonna 2000 heitimme parin viikon reissun Thaimaan Bangkokiin ja Hua Hiniin, mutta 2000-luvun alkupuolella matkailufrekvenssimme oli n. yksi matka vuodessa.

Olympia

Molempien ensimmäinen matka Afrikkaan oli tietysti täynnä jännitystä ja odotuksia ja loppuen lopuksi reissu täytti kaikki odotukset enemmän kuin kiitettävästi. Heti alkuun täytyy antaa kiitokset Olympialle, jonka järjestelyt toimivat paremmin kuin hyvin. Kyseinen matkatoimisto ei turhaan ole ns. luksusluokan matkatoimiston maineessa.

Heti Helsinki-Vantaan lentokentälle saapuessamme järkytyin pitkistä checkausjonoista ja mieleen hiipi väistämättä tuskainen seisominen laukkujen kanssa jonon hännillä. Kuin tyhjästä, ilmestyi eteemme Olympian opas, joka ohjasi meidät toimiston omalle checkaustiskille ja n. 10 minuuttia myöhemmin olimme jo turvatarkastuksessa! Loistavaa!

Lentokoneessa oli opas täyttänyt kaikkien maahantulokaavakkeet valmiiksi, joten niitäkään ei tarvinnut pähkäillä. Lisäksi Olympian reissuilla opas on ryhmän mukana koko reissun ajan ja firma maksaa juomarahat matkustajien puolesta! Hintalaatusuhde on kohdillaan, vaikka matkojen hinnat ovatkin hieman tyyriimpiä kuin "tavallisilla" matkatoimistoilla. Jälkeenpäin olemme käyttäneet Olympiaan myös Kiinan ja Karibian matkalla.

Nairobi

Hki-Vantaalta lensimme Finnairilla Amsterdamiin, josta parin tunnin odottelun jälkeen siirryimme Lufthansan Boeing 747:aan ja matka alkoi kohti Kenian pääkaupunkia Nairobia.

Perillä pääsimme tullimuodollisuuksien jälkeen kätevästi bussilla hotellille, jossa nautimme tervetuliaisdrinkit ja saimme infoa tulevasta seikkailusta.

Seuraavana aamuna lähdimme järjestetylle kaupunkikierrokselle, jolloin pääsimme tutustumaan mm. Karen Blixenin museoon. Kierroksen päätteeksi söimme lounaan kuuluisassa Carnivore-ravintolassa, jota voin lämpimästi suositella kaikille aidoille lihansyöjille. Itse herkuttelin mm. kamelia, strutsia ja krokotiilia.
Carnivore Menu.

Amboseli

Lounaan jälkeen palasimme hotellille, jossa pakkasimme tavarat erikoisvarusteltuun Nissan Urvan Kingiin ja lähdimme kohti Amboselin luonnonpuistoa. Matka oli heti alkuunsa ikimuistoinen kun pääsimme pois kaupungista maaseudulle. Tiet olivat niin kuoppaisia että minibussin iskarit huusivat hoosiannaa kun kuljettaja kaahasi vauhdilla taipaleen läpi. Kuopista pitää kuulemma ajaa vauhdilla ettei auto heilu liikaa ja tottahan tuo taisi olla sillä nyt auto vain tärisi ja hieman ravisteli meitä takana istuvia "suuria valkoisia metsästäjiä". Kuljettajamme Mwasi (suomeksi Masi vaan) selvästi osasi hommansa ja vei meidät tyylikkäästi määränpäähän.
Erikoisvarusteltu Urvan King.

Amboseli sijaitsee "aivan" Kilimanjaron juurella, tai ainakin siltä se näytti kun lähestyimme luonnonpuistoa. Henkeäsalpaava maisema avautui edessämme, kun laajat savannit ympäröivät afrikan korkeinta vuorta, jonka luminen huippu oli juuri ja juuri pilvien peitossa. Puistossa pääsimme kuvaamaan norsuja, kirahveja, leijonia, puhveleita, lintuja yms ja majoituimme Amboseli Serena Lodgeen pariksi yöksi. Lodgen pihalla vilisi marakatteja ja toisena yönä heräsin siihen kun lepakko tippui katosta sänkyyni. Saimme häädettyä kutsumattoman vieraan ulos paikallisen työntekijän avulla, joka kertoi kerran tappaneensa kotiinsa tunkeutuneen leijonan. Jostain syystä uni ei meinannut tulla silmään enää sinä yönä..

Seuraavana aamuna varhain lähdimme eläimiä bongilemaan ja kävimme tutustumassa paikalliseen Masai-kylään. Piikkioksilla ympäröidyt lehmän lannasta tehdyt majat "komeilivat" vierivieressä ja kylän väki oli todella vieraanvaraista. Esittivät meille tervetuliaisrituaaleja, näyttivät paikkoja ja kertoivat elämäntavoistaan.
Afrikan norsuja Amboselissa.

Äiti ja lapsi Masai-kylässä.

Länsi-Tsavo

Amboselista suuntasimme kohti Tsavon luonnonpuistoa, joka on selkeyden vuoksi jaettu läntiseen ja itäiseen osaan. Maisemat olivat kerrassaan mahtavat ja kuin kirsikkana kakun päällä majoituimme Kilaguni Serena Safari Lodgeen, jonka terassilta avautui uskomaton näkymä valtavaan laaksoon, jota ikäänkuin vartioi takana jylhästi nouseva Kilimanjaro. Mikäs siinä Bailey's drinkkiä maistellessa ja auringonlaskua katsellessa..:)

Toisena päivänä huristelimme aidatulle suojelualueelle, jossa näimme mm. sarvikuonon, vihreämamban ja virtahepoja. Päivän kruunasi maittava illallinen, jonka jälkeen väsymys ja tulevat haasteet painoivat allekirjoittaneen untenmaille.
Maaret Lodgen parvekkeella Länsi-Tsavossa.

Itä-Tsavo

Tsavon kansallispuiston koluaminen jatkui siirtymisellä kohti itää ja majoituimme telttoihin alueelle, joka sijaitsi keskellä savannia. Kyseessä tosin oli erikoisvarustellut teltat, joiden päälle oli rakennettu puukatos ja sisään wc-tilat. Jännitystä lisäsi se, ettei aluetta ollut aidattu mitenkään, joten eläimet pääsivät vapaasti kulkemaan alueella, jos niin halusivat. Tukikohdastamme teimme muutaman tunnin mittaisia ajelukierroksia, jolloin näimme mm. leopardin ja krokotiilejä.

Illallisen jälkeen oli mukava sulkeutua telttaan ja muistella päivän tapahtumia öljylampun valossa. Yöllä heräsin kun jonkin sortin eläin tallusteli aivan teltan vieressä, mutta en jaksanut(uskaltanut) tarkistaa lajia..:)
Minä kiikaroimassa savannille Itä-Tsavossa.

Mombasa

Safarilta lähdimme ajelemaan etelään kohti Mombasaa, joka todella laulun sanoin on kuuma ja kostea. Ilma oli painostavan kuuma ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta kohti suoraan alaspäin. Kuuluisa Mombasan lautta oli sekin kokemus, kun ahtauduimme automme kanssa lautalle tuhansien paikallisten kanssa. Jostain syystä olin tyytyväinen että istuimme autossa lukittujen ovien ja ikkunoiden takana.

Perillä majoituimme Leopard Beach Hotelliin, jonka alue oli mukavan iso, aidattu ja vartioitu. Allasalue oli aivan rannan vieressä, josta pääsi kätevästi mereen uimaan, jos niin halusi. Ranta oli valkoista hiekkaa ja nousu/laskuvesi-ilmiö kummastutti pohjolan poikaa, kun vesiraja siirtyi tunnissa n. 50 metriä. Aurinko oli tehdä tepposet, vaikka suojakerroin oli 60!
Maaret hotellimme rannassa.

Itse Mombasan kaupungissa taisimme käydä kertaalleen tutustuen Fort Jesus -linnoitukseen yms nähtävyyksiin. Mitään suurempaa kokonaiskuvaa emme kaupungista saaneet.
Tykkimies-perspektiivi Fort Jesus linnoituksesta.

Mombasan kuuluisat portit.

Kuuden päivän jälkeen lähdimme paluumatkalle kohti kotoista Suomea. Ensin vajaan tunnin lento Mombasasta Nairobiin Kenya Airwaysilla ja Nairobista Amsterdamin kautta Hki-Vantaalle. Paluumatka kesti kokonaisuudessaan n. 18 h.

Yhteenveto

Kuten arvatakin saattaa, oli matka todella hieno kokemus kaikinpuolin. Mahtavaa oli kokea ja nähdä omin silmin se, mitä oli vain telkkarista nähnyt ja kuullut aikaisemmin. Suosittelen lämpimästi muillekin, mutta kannattanee lähteä matkatoimiston järjestämälle reissulle, jolloin matkustaminen on turvallista ja paikoista saa enemmän irti.

Plussat ja miinukset

+ Paljon nähtävää ja koettavaa
+ Eksoottinen
+ Aikaero
+ Olympia

- Köyhyys
- Kuumuus saattaa olla paikoin ahdistavaa
- Yksin liikkumista ei suositella Nairobissa ja Mombasassa (turvattomuus)