Ennen kesälomaa bongasin Hesarista Matkapoikien mainoksen, jossa mainostettiin viisipäiväistä Balttian matkaa. Emme olleet vielä suunnitelleet lomatekemistä, joten vaimoni hyväksynnän saatuani otin luurin ja soitin Matkapojille. Ystävällinen virkailija ilmoitti että matka on jo täynnä, mutta kysyin sitten huvittavasti että "haluisimmeko kovasti lähteä tuolle reissulle?". Ilmoitin nöyränä poikana, että me vilpittömän kovasti haluaisimme lähteä juuri tuolle reissulle ja parin minuutin tarkastelun jälkeen virkailija ilmoitti että tilaa löytyy vielä kahdelle matkustajalle..:)

Vilna, Liettua

Lähdimme matkaan Helsingin Katajanokalta, jossa kiiruhdimme Viking Linen lauttaan. Vietimme lautalla ensimmäisen yön kiroillen viereisessä hytissä riehuvia teinejä.

Huonosti nukutun yön jälkeen rantauduimme Tallinnaan, jossa hyppäsimme bussiin ja matka kohti Vilnaa alkoi. Ajoimme Viron ja Latvian läpi ja matka kesti n. 6-7 h. Vanhana salibandypelaajana olen tottunut reissaamaan bussilla ympäri Suomea, joten matka ei tuntunut kovinkaan pitkältä. Hyvinhän tuo vaimonikin lopulta jaksoi, eikä juurikaan kiukutellut..:)

Vilnassa vietimme kaksi yötä Reval-hotellissa, joka on Balttiassa yleinen hotelliketju. Oikein hyvä ja kohtalaisen tasokas majapaikka. Hotelli sijaitsi Neris-joen rannalla, jonka toisella puolella sijaitsee vanha kaupunki. Ensimmäisenä päivänä kävimmekin kävelyllä vanhassa kaupungissa ja söimme päivällisen Lokys-nimisessä ravintolassa, jota työkaverini suositteli. Mikään taivaallinen kokemus tuo ei ollut ja hinnat olivat Suomen tasolla. Ravintolasta saa erikoisia ruokalajeja, kuten karhua, majavaa, kaurista yms. Myös kasvissyöjät on otettu huomioon.
Vilnan Reval-hotelli oikealla.

Toisena päivänä kävimme bussilla ajelemassa pitkin kaupunkia ja tutustumassa arkkitehtuuriin. Kaupunki ei vielä liene kovinkaan moderni johdinautoinen ja vanhoine rakennuksineen, mutta kehittyy jatkuvasti. Kirkkoja on paljon, mutta siihen nuo nähtävyydet jotakuinkin jäävät. Illalla kävimme vielä hotellin vieressä sijaitsevassa ostoskeskuksessa, mutta tyhjin käsin lähdimme pois.
Presidentin linna Vilnassa.

Riika, Latvia

Vilnasta lähdimme takaisin pohjoiseen kohti Riikaa. Matkalla kävimme mukavassa ravintolassa, joka toimi osittain myös eläintarhana. Pihalla oli aitauksissa strutseja ja jonkinsorttisia kauriseläimiä. Lisäksi yhdessä aitauksessa oli ihka oikea karhu.
Minä kummastelemassa strutsia.

Riikaan saavuttuamme olimme väsyneitä, emmekä juurikaan jaksaneet lähteä kaupungille kiertelemään. Tästä syystä Riika jäi lähes kokonaan näkemättä, koska olimme siellä vain yhden yön. Sen verran tuli kuitenkin nähtyä, että vaikutti mukavalta ja hieman modernimmalta "kylältä" kuin Vilna.

Paluumatka

Seuraavana päivänä lähdimme aikaisin aamulla kohti Tallinnaa, jossa ehdimme käydä viinaostoksilla ennen lautan lähtöä. Kuski ajoi bussin suoraan viinakaupan eteen, josta kävimme koko ryhmä hakemassa tuliaiset. Suomeen palasimme vielä samana iltana.

Yhteenveto

Summa summarum, mukava mutta erilainen reissu. Matkapojat hoiti järjestelyt tyylikkäästi ja kuski oli erittäin ammattitaitoinen ja reipas. Balttia on aika samanlainen kun sen voi kuvitella olevan. Venäjän jälki näkyy vielä, mutta uskoisin maiden länsimaistuvan hiljalleen. Mitään hinkua ei takaisin ole, joten omalta osalta olen nuo maat nähnyt, ellei sitten tule jotain työmatkaa esimerkiksi. Vaihtelun vuoksi voin kuitenkin suositella bussireissua, jos jaksaa vain istua autossa.